woensdag 24 april 2013

Als nieuw!


Er komen regelmatig klanten bij ons met een lijst die gerepareerd moet worden. Dat is meestal wel mogelijk, al is het soms voordeliger om een nieuwe lijst te kopen. Een doek schoonmaken doen we ook zolang het binnen onze mogelijkheden blijft. Soms komen klanten met een beschadigd doek.Ook hier geldt, dat als het binnen onze mogelijkheden is, dan doen we dat. Daarom willen we de werken altijd eerst even zien. Dan kunnen we bekijken of we het zelf kunnen of dat het beter is dat het werk naar een restaurateur gaat. Aan een originele Rembrand bijvoorbeeld, gaan we toch maar liever niet aan beginnen!

Dit doek had een lelijke scheur maar was voor ons geen probleem. We snijden dat netjes uit, zie 1 en 2. Dan proberen we een randje te gebruiken van het doek. Als dat niet lukt, dan gebruiken we nieuw kwaliteitsdoek. De kunst nu is om het reparatiestukje in dezelfde kleur te schilderen, zie 3.
Het moet natuurlijk niet opvallen. Als iedereen roept: "goh, mooi schilderij, jammer dat het zo lelijk gerepareerd is!" dan is er toch iets niet helemaal goed.
In voorbeeld 4 is nauwelijks meer te zien waar de scheur zat ... en dat is nou precies de bedoeling!
Vakmanschap is meesterschap!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten